گروه اجتماعی: هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار رسیدگی به وضعیت این سازمان شد.

در این نامه که تاریخ 18 اسفند ماه را بر خود دارد، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به اقدامات غیرقانونی و  غیرکارشناسانه و رفتار قانون‌گریزانه متهم شده‌است.

نویسندگان این نامه گفته‌اند: تاکنون سازمان در هیچ برهه‌ای کسری بودجه نداشته است ولی کسری نقدینگی از سال 1387 وجود داشته که به‌منظور جبران آن سازمان ناچار از اخذ اعتبارات بانکی به‌صورت حد اعتباری شده‌است. نقدینگی منتقله به سال 88 برابر 8559 میلیارد ریال بوده بنابراین رقم 10 هزار میلیارد ریال کسری بودجه اعلام‌شده دور از واقعیت است.

سید حسن اعتمادزاده، حسن طریقت منفرد و علی حسن‌زاده، رئیس، نایب رئیس و عضو هیأت مدیره تأمین اجتماعی در نامه‌شان آورده‌اند: مجموعه ذخایر سازمان در پایان سال 88 حدود 275هزار و 960 میلیارد ریال و 3/2 برابر مصارف سالانه است که با توجه به نظام تأمین مالی سازمان که به‌صورت اندوخته‌گذاری جزئی است و بعد از گذشت 50 سال از عمر صندوق باید بتواند 3 برابر مصارف سالانه را تأمین کند،

در حال حاضر با احتساب املاک و مستغلات خود در این نرم جهانی قرار داشته و در عین حال در پایان سال 88 با کسری نقدینگی برابر با 13 هزار میلیارد ریال مواجه بوده که مبلغ 4441 میلیارد ریال پیش از سال 87 است. هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی همچنین از جابه‌جایی کارکنان از سوی مدیرعامل اعتراض دارند.

آنها معتقدند که مدیرعامل بدون توجه به منطق سازمان و کارشناسی کارکنان را جابه‌جا کرده و منجر به افت انگیزش آنان شده‌ است. در برخی موارد این کارکنان با شکایت بردن به دیوان عدالت اداری تظلم‌خواهی کرده‌‌اند که منجر به صدور رأی علیه سازمان شده‌است.

آنچه اعضای هیأت مدیره را نگران‌تر کرده‌است از بین رفتن فرصت طلایی استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی در ساختار جدید مدیریتی از طریق بزرگ‌تر کردن انباشت ریسک به‌منظور برقراری یارانه متقاطع در کشور به‌دلیل عدم‌برقراری تعامل صحیح با شرکای اجتماعی و هیأت مدیره توسط مدیر عامل و اعمال مدیریت فردی است.

در بندهای دیگر نامه به دلایل دیگری نیز اشاره شده که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
- افت انگیزش کارکنان و احتمال بروز رفتارهای ناسالم در تعامل با شرکای اجتماعی
- استفاده نامعقول و غیرکارشناسی از تفویض اختیارات هیأت مدیره موضوع بندهای «ج» و «ذ» ماده 13 اساسنامه که موجب به‌ هم‌ریختگی مؤسسات تحت پوشش و بروز تداخل وظایف سیاستگذار، مجری و ناظر در سطح کلان و در سطح عملیات اجرایی‌ بدون توجه به اصل تعارض منافع شده‌است.
- بدهی بی‌سابقه و وسیع به مؤسسات طرف قرارداد درمانی و ایجاد اختلال در امر درمان بیمه شدگان و تهدید این مؤسسات به عدم‌پذیرش بیمه‌شدگان.

لغو اختیارات

23اسفند  حسن اعتماد‌زاده، رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌ای به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری خواستار لغو اختیارات مدیرعامل این سازمان شد.
در این نامه آمده است: به‌دلیل جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، ‌بدین‌وسیله لغو اختیارات تفویضی به مدیرعامل محترم سازمان از تاریخ 31/6/1388 اعلام می‌شود لذا خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم برابر مقررات صورت پذیرد.

کد خبر 103449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز